Építőipari tanácsadás kicsit szabadszájúan, de nagyon érthetően

KömKel: minden, ami családi ház...

Eladó ház szemle: A környezet is számít

2020. szeptember 20. - KömKel

Az én feladatom az ingatlan vásárlása előtt javarészt az épület műszaki állapotának felmérése. Azt, hogy melyik városrészen helyezkedik el, mekkora távolságra található tömegközlekedés/bolt/orvos/iskola, a vevőjelölt "dolga" kinyomozni, hiszen minden családnál mások a prioritások és lehetőségek.

Mivel nem vagyok vak, néha azért teszek én is megjegyzést ezzel kapcsolatban, amikor valami olyan dolgot látok.

Nézzünk három esetet...

I.

Az ingatlan egy agglomerációs településen helyezkedik el, családi házas övezetben. Mikor megérkeztem, azonnal szemet szúrt, hogy az utca másik oldalán egy nagy raktárépület van, egy látszólag is ipari/kereskedelmi kialakítású telken.

gutca.jpg

Átnéztem az eladó házat, majd úgy mellékesen feltettem az ingatlanos hölgynek a kérdést, hogy mit tud erről a raktárépületről?

"- Hűtőgépeket szerelnek szét, azokat tárolják itt. Nem zajos tevékenység, nem kell tőle tartani."

(Ühüm, persze)

"- Tudjuk milyen övezeti besorolásban van ez a rész? Mit engedélyeznek a helyi építési szabályzatban?" - kérdeztem.

A hölgy lefagyott. 

(Mi a francért is fizetnek 3-5% közvetítési díjat az emberek, ha ilyen alap információkkal nem állnak készen?)

Elkezdett telefonálgatni, majd közölte, hogy lekérik a térképmásolatot, azon rajta lesz.

Miafranc?! Nem tudja kapásból megmondani, de még azt se tudja hol kell keresni? Oké, keresse akkor, én átbeszélem a házzal kapcsolatban látottakat addig az ügyfeleimmel.

Beszélgettünk jó 20 percet, ezalatt természetesen semmit nem tudtak kideríteni. Még szép, hiszen nem is jó helyen keresgéltek.

Vettem egy mély levegőt, telefonon rákerestem a helyi építési szabályzatra, a szabályozási terven megkerestem az ingatlant, rajta szemben a telket, rajta az övezeti besorolását. A szöveges részből kiderült, hogy tényleg nem lakóövezeti a besorolása.

screenshot_20200920-045636_gallery.jpg

Szerencsére viszont a helyi építési szabályzat kimondta, hogy csak raktározás folytatható ott, semmiféle asztalos/lakatos/stb tevékenység nem lehet, tehát az esetleges teherautó forgalmon kivül nem várható más.

screenshot_20200920-045821_gallery.jpg

Mindezt kb 4 perc volt kideríteni, és képernyőmentést csinálni a szabályozási tervrészletről és a szöveges részről. Elérhető információk bárki számára nyilvánosan.

Még beszélgettünk egy negyed órát, majd elbúcsúztam. Az ingatlanos hölgynek azért szóltam, hogy most már abbahagyhatja a keresgélést...

A helyi építési szabályzat módosításánál a település lakóinak véleményezési lehetősége van, így ha esetleg át szeretnék sorolni ezt a területet más övezetbe, a körülötte lévő lakók összefogása ezt meg tudná akadályozni (egy jogállamban), tehát kicsi az esély arra, hogy ellehetetlenítse az élhető lakókörnyezetet.

Viszont sok esetben az ilyen övezetek besorolásánál nincs ennyire leszabályozva a tevékenységi kör, ami által megjelenhet egy olyan cég, aminek a tevékenysége problémás lehet.

II.

Balaton északnyugati csücskén néztem házakat egy külföldön élő házaspárnak, akik neten kinézték az ingatlanokat, lebeszélték az időpontokat, én pedig voltam a szemük/fülük.

Sok ingatlant néztem meg így, az egyik jelölt jónak is tűnt műszakilag, mármint passzolt az ár-igények-felújítási lehetőségek. Úgy mellékesen megjegyeztem a levelemben, hogy nekem az összbenyomásom mégsem jó.

Miért?

Az ingatlan egy kis településen van, a templom mellett el kell fordulni, pár száz méter után ott az épület. Az utca kivezet a településről, egy másik településsel összekötő "főút", elég rendes forgalommal.

A telek nem merőleges erre az útra, hanem kb 45 fokkal el van fordulva, ráadásul elég szellősen vannak a házak a többi telken, valamint lejt a terep is. Emiatt aki elindul a templomtól, gyakorlatilag premierplánban rálát végig az egész telekre/épületre. Mintha kirakatban élne az ember, semmi intimitása nincs.

gterkep.jpg

Az ingatlanos nagyon normális volt, csinált nekik sok képet, videót az épületről. 

Én azt javasoltam, hogy készittessenek vele egy videót, ahogy elindul a templomtól a házig. (Van menetrögzítő kamera az autómban, de mire ezt lekommunikáltuk, régen törlődött az aktuális rész)

Végül emiatt az épületet elvetették. 

Szerintem ha ők is személyesen nézik meg az ingatlant, ugyanerre a következtetésre jutnak, viszont sok esetben vagyok mások szeme-füle, felelősségemnek érzem ezeket a benyomásokat is elmondani.

III. 

A lakóépület nagyon rendben volt, az idősebb házaspár a nyüzsgő városból szeretett volna kiköltözni a nyugisabb vidékre. Az utca másik oldalán szép nagy nyitott mező, száz méterre kezdődik az erdő.

Ideális, ugye?

Az a 100 méteres mezőrész most van felosztás alatt, ahol középen utcát alakítanak ki, összesen 40 új építési telekkel. 

Szerencsés esetben ez 4-5 évig tartó folyamatos építkezést jelent, rosszabb esetben dupla ideig fognak flexelni, porolni, mixerek és teherautók mászkálni a megvásárolni kívánt ingatlan közvetlen szomszédságában. 

-

Nekem a háztűznéző 1-2 órás munkát jelent ingatlanonként, a műszaki részre koncentrálva. Amit észreveszek, azt megjegyzésként elmondom azért, de nem feladatom a lakókörnyezet felderítése. Viszont aki hosszú évekre, évtizedekre leköti magát a megvásárolni kívánt ingatlanba, nagyon is számít, hogy milyen körülmények közé kerül.

Egy hétvégén csendesnek tűnő kisbolt a szomszédságban tud zajos és kocsmajellegű lenni hétköznap reggelente, vagy a hétköznap napközben csendes szomszéd 10 gyereke ki tudja kergetni a világból az embert hétvégén, vagy a szomszédban rossz helyre rakott, nyáron csendes hőszivattyú kültéri egységének a zaja télen lehetetlenné teszi a szobában alvást...

A példákat lehet sorolni a végtelenségig.

A lényeg, hogy a mai rohanó, sürgető világban is fontos (lenne) egy ingatlan vásárlása során különböző időpontokban a látogatás, a környezet felmérése. Ami viszont a vásárló dolga, hiszen ezek érzete igencsak szubjektív, nem ruházható át másra.

 

Több mint 20 éve nézek házakat vásárlás előtt leendő vásárlóknak, építész szemmel.

A cél természetesen az, hogy minél kevesebb buktatóba fusson bele a vásárló, illetve ha már vannak ilyenek, legalább legyen tisztában ezek várható költségével, és időzítésével.

---

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://komkel.blog.hu/api/trackback/id/tr3616207414

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása