Építőipari tanácsadás kicsit szabadszájúan, de nagyon érthetően

KömKel: minden, ami családi ház...

Friss levegő a szobában - utólag

2017. október 07. - KömKel

Korábbi bejegyzésben végigvettem az okokat, lehetőségeket, hogy miért is van szükség szabályozott szellőztetésre.

Nálunk komoly probléma (volt), hogy reggelente hulla fáradtan ébredtünk, ha a szobában aludtunk. Mivel én rendszeresen éjjel dolgozom (jelenleg 0:26, és még messze a vége), sokszor előfordul, hogy félúton a szoba felé ledöglök inkább a kanapéra aludni arra a pár órára, ami reggelig alvásra jut. Van tehát összehasonlitási alapom, hogy a kanapén töltött 2-3 óra alvás mennyivel pihentetőbb tud lenni, mint amikor a szobában alszunk hárman, és 6 óra alvás után felébredek az elhasznált levegőben.

A házunk nem mondható ultramodernnek, egy részben átépített Kádár-kocka, részben új épületről beszélünk. Fafödém, közepes hőszigeteltség, tégla falazat, kétrétegű fa nyílászárók. Tehát nem lógunk ki a tömegből légtömörség terén, egy normálisan hőszigetelt lakóépület ugyanezekkel a jellemzőkkel rendelkezik.

A gyerkőc 4 éves, folyton légúti megbetegedésekkel küzdünk, a nyarat gyakorlatilag végigköhögte. A köhögése fokozottabban jelentkezett, amint bement a szobájába. Gyanakodtam penészre, de mivel én csináltam a hőszigetelést (is), tudom hogy az nem lehet, rendesen körbeburkolt az épület. Hőkamera sem mutatott semmit.  A bútorok/ágy újak, tehát poratka sem lehet. Allergia sem. A levegő az ideálisnak mondható 50% körüli páratartalmú.

Hogy mikor szellőztetek?

Mivel itthon dolgozom, egyszerűen meg tudtam oldani a napi 3x 3-5 perces kereszthuzatos szellőztetést, valamint természetesen tavasztól őszig az ablakok bukóra hagyva.

Azonban itt az ősz, megjöttek a hidegek, éjszakára nem hagyjuk már nyitva az ablakot...

Több általam tervezett házba ajánlottam a Marley-hővisszanyerős szellőztető ventillátort, évek óta üzemelnek probléma nélkül. De ez maximum 50 cm széles falazatba rakható, nálam pedig a gyerekszoba falvastagsága a hőszigeteléssel együtt 59 cm. Valamint a Marley-t el kell látni direktbe árammal, és utána a távirányitóval vezérelni. Azaz ha rákötök egy időzitőt, ami az áramellátást kapcsolgatja, az a ventillátort nem kapcsolja még be, pláne nem a kivánt teljesitményen.

Keresgélés után akadtam hasonló Vortice HRW 20 Mono készülékre, aminél nem számít a falvastagság, és a kapcsolás/szabályozás a készüléken található, tehát árammegszakitással tudom ki-be kapcsolgatni.

vort-hrw20monovortice.jpg

Akciósan volt 82.000 Ft. (egy hasonló melós éjszaka alatt meg is rendeltem, páromat kész tények elé állitva. Krva sok pénz egy rohadt ventillátorért...)

Ebből létezik olyan is, amihez közös vezérlő tartozik, és össze lehet hangolni több ventillátor egyidejű működését. 

A beépítése az ajtótól legtávolabbi sarokba lett volna a legjobb, és a szoba bútorozása is megengedte. Csakhogy az előkertünk kicsi, az utcai zajok jobban beszűrődnek onnét, valamint (nemröhög!) a fiú-vizslánk rendszeresen oda szarik, és nem biztos hogy friss kutyaszarszagra szeretnék ébredni egy téli hajnalon... Szóval maradt az oldalkert, az ablak mellé, a szekrény fölé.

szelloztetes1.jpg

A gépnek egy 160-as átmérőjű PVC cső betét szükséges, azt kellett kivésni/kifúrni a falon keresztül. Akinek nincs szerszáma, és/vagy pormentes lyukkivágást akar, az keressen egy erre szakosodott céget, akik koronafúróval bármilyen falszerkezetbe pormentesen percek alatt kifúrják a lyukat 20-30e Ft-ért (pl betonszabo.hu).

Én fasza csávó vagyok, nekiestem géppel. A legjobb, amikor van két 3x6-os aluminium létrád, de mindkettőt kölcsönkérte valaki, bacta visszahozni, és erre akkor döbbensz rá. Oké, akkor marad a ketteslétra. Erről kivülről éppen csak felértem a lyuk helyét, így amikor a bontókalapáccsal szerettem volna egy irányadó lyukat fúrni a falba, a fúrószár megszorult a téglák között, megtekerte a kezemet, fültövön vágott, és kis hiján eltörte a hüvelykujjamat. Jól kezdődik... egyből eszembe jutott kinél van az egyik alu létra. (két hét kézmerevitő használat, és a jobb fülem még mindig nyomásérzékeny :D)

Mindegy, kifúrtam/véstem a lyukat. 

szelloztetes2.jpg

A 160-as csövet beszabtam, kicsit kifelé lejtetve kiékeltem, kifújtam purhabbal a hézagokat. Mivel nem akartam a szobában az elektromos ellátása miatt látszó kábelezést, pláne nem falat vésni, így kivülről vittem be neki a betápot. A külső szinezés úgyis odébb van még, nyugodtan szabdalhatom addig a dryvitot...

A könnyen érthető útmutató alapján beraktam a ventillátort, a szűrőket, takarólemezt.

szelloztetes3.jpg

Nem mondom, hogy rajongok a kinézetéért, a belső részére valami jobb designt is ki lehetett volna alakítani, főleg ha már olasz termék.

A vezeték másik végére raktam egy dugvillát, azt pedig egy wifiről vezérelhető "okoskonnektorba" dugtam. Igy be tudom időziteni tetszőlegesen, telefonról vezérelhető, és látszik a pillanatnyi áramfogyasztása is. Ha kialakult a gyakorlatban, hogy milyen időszakban, milyen időközzel működjon, akkor kap egy végleges bekötést, programozott időzitővel.

Már üzemel lassan két hete, végigpróbáltam vele az összes üzemmódot (10-16-22-30-40 m3/h teljesitmény), és jó pár beállítást az időzítést tekintve.

Kezdjük a negatívummal:

Basszus, a legkisebb teljesítményen is van hangja. 80 másodpercenként megfordul a ventillátor iránya, ilyenkor 1 másodperc néma csend, és felpörög a ventillátor. Nem kell félreérteni, nem hangos, csak az éjszakai néma csendben lehet azért hallani, és az irányváltás rohadtul idegesitő (nekem).

Azonban a gyerkőc miatt megy a szobában egy sópárologtató gép, aminek a hangja tényleg olyan, hogy első éjszaka párom ki akarta vágni a fenébe. De a jótékony hatása miatt maradt, és minden éjszaka működik is, bőven elnyomva a szellőztető ventillátor zaját. Télen nálunk ráadásul intenziven párologtatni is kell, mert a mennyezetfűtés miatt nagyon száraz a levegőnk, most erre még a szellőztetés rátesz egy lapáttal. Szóval a szobában 3 ventillátor fog zúgni... azt hiszem a kanapén többet fogok aludni :] 

De komolyra forditva a szót: minden gond nélkül el lehet aludni a szellőztetőventillátor zaja mellett, de aki eddig süketszobában tudott csak elaludni, felejtse el. Nyáron nyitott ablaknál a kutyaugatás, tücsökciripelés, forgalom zaja egyébként sokkal zavaróbb.

(UPDATE: kikapcsoltuk a sópárlót, hogy lehessen hallani csak a ventillátort. A legalacsonyabb fokozaton volt, és párom szerint épp csak hallani a hangját, őt egyáltalán nem zavarja... ezek szerint csak engem zavar, mert tudom hogy ott van.)

Én a 10 m3/h-ás teljesitményen használom, a második (16 m3/h) még rendben van zajszintben, viszont az utána levő 3 fokozat már masszív ventillátorzajjal jár. Az utolsó fokozat olyan, mint a szagelszívó ventillátor zaja az ablak nélküli WC-kben. Hálószobába tuti nem raknám be.

Készítettem hangfelvételt a működésről, de a legelső két fokozat egyszerűen nem hallatszik a felvételen, hiába jó minőségre van állitva a felvétel, és elég jó a mikrofon (életszerűen az ágyról készitve a felvételt, nem a ventillátor torkában). Ha még ezt feltöltöm a youtubera, a tömörités miatt végképp elveszik az a kevés is, amit esetleg lehetne hallani. Igy azt javaslom, aki ilyesmiben gondolkodik, de fél a zajtól, az előtte hallgassa meg működés közben. Belépés hozzánk díjtalan, a kilépésért kell csak fizetni :)

Beszúrok három telefonképernyő-mentést, a 3 első fokozatról készitettem, SoundMeter nevű appal. Ha van jó ötlet a zajszint mérésre, kommentben várom. Emiatt nem fogok venni decibelmérőt.

szelloztetes4.jpg

Pozitívumok:

Már az első két éjszaka után lehetett érezni, hogy más az ébredés. Reggel is friss levegő volt a szobában, gyerkőc olyan mélyen alszik még reggel is, hogy alig lehet kirobbantani az ágyból. Utána viszont friss, pörög, élénk és egyáltalán nem köhög ha bemegy a szobájába.

A szoba 18 m2 (kádárkocka adottság), igy kb 50 m3 levegővel lehet gazdálkodni. A legalacsonyabb fokozatban (10 m3/h) megy a szellőztető egész éjjel, egyelőre elégnek tűnik három személy részére is.

Ha bejöttek az igazi hidegek, mérek egy bejövő levegő hőmérsékletet is, kiegészítve a bejegyzést. Most kézzel tapogatva annyit lehet megállapítani, hogy nem a kinti hideg levegőt engedi be, hanem melegebbet annál.

G3-as mosható szűrővel rendelkezik, ami azt igéri, hogy a bejövő por 80-90%-át megszűri. Mondjuk egy 4 éves mellett eldönteni, hogy kevesebb-e a por a szobában... szóval ezt elhiszem inkább. A szűrők eltömödöttségét egyébként jelzi LED fénnyel, igy a karbantartása is egyszerű.

Fogyasztása az okoskonnektor szerint 0.92W/óra, megy 12 órát naponta, azaz 12 W/nap, 360 W/hónap, ami ~20 Ft/hónap. Szóval a katalógus szerinti fogyasztása rendben van.

szelloztetes5.jpg

(a hő a konnektor hőmérsékletét jelenti, nincs köze a ventillátorhoz)

Nem bántam meg.

A beszerelési youtube videója (gyári):

Mivel a lakóházunk már felépült, komoly átalakítások kellenének egy központi rendszer kiépítéséhez. Új lakóépület esetén mindenképpen ragaszkodnék hozzá, ugyanis amennyibe kerül, annyival növeli is az épület értékét.

A bejegyzés kifejezetten a a helyiségenkénti hővisszanyerős szellőztető ventillátorról szól, szóval ide nem kérek központi rendszerrel kapcsolatos észrevételt, mert Trabantot nem hasonlitunk egy Ferrarihoz.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://komkel.blog.hu/api/trackback/id/tr3412935803
süti beállítások módosítása